![]() |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
NIEUWSBRIEF ARBEIDS- & ORGANISATIEPSYCHOLOGIE |
||||||
JAAP VAN DEN BROEK, EXPERT IN WERK EN PSYCHISCHE KLACHTEN
Jaap heeft zijn praktijk gevestigd in een prachtig pand op de Stadshouderskade in Amsterdam. Als puber (bijna nog een kind) liep hij over de Stadhouderskade en besloot toen al dat hij daar ooit een winkeltje zou hebben. Voor Jaap is een winkeltje synoniem aan een onderneming. Vele jaren later, na zijn studie psychologie en een aantal werkgevers, zag Jaap een pand aan de Stadshouderskade te huur en startte hij (samen met zijn collega Peter Groen) zijn ‘winkeltje’ Arbeids Psychologie Amsterdam (APA), op zijn droomplek. In zijn praktijk houdt Jaap zich bezig met verschillende vraagstukken die met arbeid en gezondheid te maken hebben, zoals stress en andere psychische klachten die het functioneren van een persoon in een werksituatie belemmeren, herstel na burn-out en het versterken van zelfvertrouwen. Daarbij bedient hij zich naast cognitieve gedragstherapieën en zijn kennis van fysiologische veranderingen in de hersenen als gevolg van langdurige stress, ook van sport als herstelmethode. ‘De technieken van Aikido en Judo helpen heel goed bij het richten van de aandacht op het lichaam. De cliënt stapt als het ware uit zijn hoofd, waardoor zijn (angst)gevoelens kunnen kalmeren. Zo ontstaat voor een volgende fase van de begeleiding ruimte om na te denken over oplossingen en het ondernemen van acties die tot realisatie van de gewenste situatie kunnen leiden.’ Duurzame inzetbaarheid Eigen merk Volgens Jaap hebben psychologen nog steeds niet hun stem gevonden. ‘De A&O-psychologen houden zich veelal bezig met het testen en loopbaanbegeleiding en lijken daardoor een verlengstuk van de HR-afdeling. En de GZ-psychologen worden door de gezondheidszorg vooral ingezet om protocollen uit te voeren.’ Jaap moedigt psychologen aan om een eigen merk te creëren. ‘Stop met volgen. Vind je eigen kracht en druk je eigen stempel op de markt. Wat vind jij de moeite waard om te verkopen?’ Samenwerking ‘Bedrijfsartsen en leidinggevenden moeten veel vaker psychologen inzetten’, stelt Jaap verder. ‘Psychologen kunnen door hun kennis van communicatie en gedrag en de invloed van verschillende interacties op de fysiologie en emoties, psychische klachten voorkomen. Bovendien leiden hun interventies tot een gedragsverandering. En die is vaak essentieel voor het creëren en behouden van gezonde werksituaties en een duurzame inzetbaarheid van werknemers.’ Reageren? Mail naar A&O-items. |