algemeen
nip
waop
       

NIEUWSBRIEF ARBEIDS- & ORGANISATIEPSYCHOLOGIE
Jaargang 11 - nr. 1 - februari 2013



Het Nieuwe SamenWerken

b_offerhausDit boek is gebaseerd op onderzoek van Rogier Offerhaus en proefschrift 'Op zoek naar gerichte Cultuurverandering' en gaat over de fascinatie van Offerhaus met mensen en organisaties.

Dit onderzoek is gestart om beter te begrijpen welke factoren een belangrijke rol spelen bij het veranderen of ontwikkelen van een organisatie en zijn cultuur.

Een organisatie cultuurverandering duurt op dit moment bij de meeste organisaties gemiddeld 3 tot 5 jaar of langer omdat men niet goed weet wat men wel en niet moet doen. Managers en adviseurs zijn op zoek naar methoden om cultuurveranderingen binnen organisaties sneller en succesvoller te laten plaatsvinden. 'Op zoek naar gerichte cultuurverandering' is een studie naar succes- en faalfactoren voor gerichte organisatiecultuurverandering bij een zakelijke dienstverlener, SNT Call Center.

De studie is gedaan bij SNT in Nederland omdat binnen deze organisatie elke dag belangrijke resultaten zoals Omzet, Kosten, Winst, Werkvoorraad, Klant Tevredenheid, Medewerkers Tevredenheid, Verloop, Ziekteverzuim gemeten worden.

Het proefschrift is gebaseerd op de dagelijkse resultaten en drie bouwstenen:

  • Een literatuurstudie om te onderzoeken hoe organisatiecultuur tot nu onderzocht is en welke cultuurmodellen, verandermethoden en succes- en faalfactoren beschreven zijn om een organisatiecultuurverandering te laten plaatsvinden. Op basis hiervan is één organisatiecultuurmodel, Spiral Dynamics van Graves, gekozen.
  • Het gekozen organisatiecultuurmodel is bij een gerichte organisatiecultuurverandering van een zakelijke dienstverlenende organisatie, SNT, toegepast. Deze organisatiecultuurverandering wordt als case uitgebreid beschreven waarbij de uitkomsten worden geanalyseerd.
  • Op basis van deze uitgebreide case-analyse zijn er nieuwe inzichten ontwikkeld op het gebied van het gebruikte cultuurmodel en succes- en faalfactoren die ervoor kunnen zorgen dat gerichte organisatiecultuurveranderingen succesvoller kunnen plaatsvinden.

Rogier Offerhaus (2012). Het nieuwe samenwerken.
C-Results (ROI); 80 pagina's; € 19,50.
EAN: 9789081184731.