![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
||||
NIEUWSBRIEF ARBEIDS- & ORGANISATIEPSYCHOLOGIE |
||||
Kredietcrisis
Laten we beginnen bij bedrijven. Als de klanten wegblijven en het bedrijf wil overleven, is het belangrijk de overblijvende klanten te stimuleren meer te kopen en/of nieuwe klanten te genereren. Daarnaast is kostenreductie essentieel. Deze doelen kunnen goed samengaan door te letten op kwaliteit en duurzaamheid. Bij kwaliteit gaat het bijvoorbeeld om in één keer goed te produceren, bij duurzaamheid om met zo min mogelijk afval te werken. Dit betekent goed luisteren naar de klant, zodat wat die wil, ook geproduceerd wordt. Het betekent eveneens goed luisteren naar de medewerkers, want die weten precies wat er gebeurt in het productieproces en kunnen daarom meedenken over duurzame verbeteringen. Luistervaardigheden Luistervaardigheden beginnen met het stellen van de goede vragen: open vragen die beginnen met 'hoe' of 'wat'. 'Welke' mag ook, 'waarom' liever niet, want dat drukt de ander in de verdediging. Om te toetsen of het antwoord is begrepen, is een (tussentijdse) samenvatting nodig. Als de luistervaardigheden van het management zijn verbeterd, ligt er een kans voor het genereren van nieuwe markten. Waar hebben de klanten nog meer behoefte aan? Door de behoeftes van de klant te onderzoeken, is de kans groot dat er nieuwe producten worden ontwikkeld, die zijdelings te maken hebben met het huidige product en nieuwe klanten aantrekken. Keynesiaans werken Blijf zitten waar je zit De angsten kunnen bestreden worden door te werken aan de zekerheden van de medewerker. Waar is hij of zij goed in? Wat zijn zijn kwaliteiten? Wanneer de medewerker zich weer bewust is van zijn sterke punten, daalt de onzekerheid. Als dan vervolgens met loopbaanbegeleiding bepaald wordt wat de medewerker het allerliefst zou willen, is er een pad te definiëren waarlangs hij dit ideaal zou kunnen bereiken. Het is overigens wel zaak te benadrukken dat het niet alleen om het einddoel gaat, maar dat ook het pad zelf geluk moet brengen. Als iemand weer weet wat hij wil, ziet hij eerder kansen. En minder bedreigingen. Dankzij de kredietcrisis worden mensen gedwongen om beter na te denken over wat ze werkelijk willen. Wat in eerste instantie bedreigend lijkt, kan dankzij de A&O-er omslaan in meer levensgeluk. Rest nog één vraag: weet u wat u wilt? Joke Tacoma is chemicus, psycholoog en eigenaar van Tacoma Coaching. Reageren? Mail naar A&O-items. |