algemeen
nip
       

NIEUWSBRIEF ARBEIDS- & ORGANISATIEPSYCHOLOGIE
Jaargang 14 - nr. 2 - april 2016


Creativiteit krijg je niet voor niks

Creativiteit. Bedrijven investeren er jaarlijks miljoenen in en het maakt verschil tussen geniale kunstenaars, wetenschappers en politici.

Maar wat is creativiteit nu eigenlijk? Word je ermee geboren? Kun je het leren? Kun je binnen organisaties sturen op creativiteit? Wat zegt de wetenschap over situaties die creativiteit bevorderen? Wie hebben aanleg om creatief te zijn? En welke hersenprocessen spelen een rol?

Aan de hand van leven en werk van illustere kunstenaars en creatieve genieën, maakt 'Creativiteit krijg je niet voor niks' duidelijk hoe creatieve producten tot stand komen, hoe je creativiteit kunt meten en welke neuropsychologische processen een rol spelen bij creatief denken.

Naast persoonlijkheidstrekken passeert een breed scala aan sociale situaties de revue, die creativiteit belemmeren of juist bevorderen. En gaandeweg wordt een flink aantal mythes rondom creativiteit doorgeprikt en krijgt de lezer handvatten om creativiteit te stimuleren en de ruimte te geven die het verdient.

Carsten de Dreu & Daniel Sligte (2016). Creativiteit krijg je niet voor niks.
Van Gorcum, 160 pagina’s, € 23,95.
EAN: 9789023254928.